dinsdag 22 december 2015

week 11&12 - uitwerken finaal prototype

CAD files

Nadat we alle mechanismes hadden uitgewerkt zijn we begonnen met het in CAD tekenen van ons finaal prototype. Hierbij moesten er nog verschillende kleine aanpassingen gemaakt worden om alles in elkaar te passen. Vooral de nokken bleken moeilijker te integreren omdat we het fietsje verschaald hebben maar de nokken even groot zijn gebleven.

De 4 grootste mechanismen zijn:

  • het stuurmechanisme met draaibeperking (paars)
  • het zadelmechanisme dat het fietsje op zijn poten laat staan (blauw)
  • de nokkenas, aangedreven door een ketting- en tandwieloverbrenging (oranje)
  • de 2 vleugelmechanismen (groen)
Daarnaast is er ook een staart toegevoegd die lichtjes meebeweegt met de beweging.




 Alle stukken zullen uit hout gelasered worden, behalve de assen. De staart zal voor dit prototype deels uit ps gemaakt worden. De vleugels worden uit gelamineerd karton gemaakt in verschillende kleuren. en zijn net als de staart afneembaar.

Assembly

Na het laseren is het eigenlijk 1 groot, weliswaar vrij complex, bouwpakket. Hieronder zullen we enkele stappen die we hebben doorlopen verder uitlichten. 

Allereerst hebben we alle op zichzelf staande delen in elkaar gezet en gelijmd zoals de kop, de nokkenvolgers, de staart, het zadel etc. . . 
De nokken hebben we op de nokkenas bevestigd a.h.v. een lijstnagel die door de nok in de as wordt vastgezet, hierdoor kan de nok ook niet verdraaien.

Vervolgens hebben we het stuurmechanisme bevestigd aan de kop. Je ziet hier duidelijk de inkepingen die voor de stuurbegrenzing zorgen zodat het kind zich niet kan overdraaien.


ook de vleugels zijn makkelijk in elkaar te zetten. Door de vleugelschroeven kunnen ze ook weer uit elkaar gehaald worden om de vleugels ofwel of te bergen ofwel om te wisselen voor een andere print.

 
het zadel, de vleugelmechanismen, en de kettingoverbrenging worden op een kant van het frame gemonteerd. Hierbij is het belangrijk dat alles in de goede volgorde gebeurt aangezien het zadel door de nokkenas moet vooraleer de nokken kunnen worden bevestigd. Daarna worden de vleugelmechanismen op het frame bevestigd en kunnen de andere elementen worden toegevoegd. Als laatste worden de veren toegevoegd omdat de spanning van de veren te groot is om daarna nog iets te kunnen aanpassen. als laatste komt de andere kant van het frame erop om alles bij elkaar te houden. Het frame en de verschillende elementen worden a.h.v. houtverbindingen en de inwendige spanning bij elkaar gehouden, alleen de onderplaat wordt gelijmd in het frame.

We werken voor het prototype met houten tandwielen omdat we die snel zelf konden maken in de juiste maat. Het kleine tandwiel wordt op het wiel bevestigd, het grote komt ter hoogte van de nokkenas. De verhouding is 1:2 waardoor de vleugels de helft trager zullen flapperen dan dat het fietsje vooruit gaat. 

Om de tandwieloverbrenging van het wiel de nokkenas mogelijk te maken, gaat de nokkenas door de grotere as van het bovenste kettingtandwiel. het kettingtandwiel zit vast aan een ander tandwiel dat de beweging 1:1 overzet op het tandwiel op de nokkenas.  

Na het toevoegen van de veren ziet de binnenkant met alle mechanismen er zo uit:


Als laatste worden de poten en de andere kant van het frame toegevoegd.

 

 De poten hebben speciale beschermdopjes die niet alleen het fietsje veilig maken, maar het geheel ook een meer afgewerkt uiterlijk geven. De plaatjes die nadien op de 2 delen van het frame worden bevestigd houden niet alleen alles bijeen, maar zorgen er ook voor dat de kinderen niet bij de mechanismen kunnen komen met hun vingers.


Wat enkel nog rest is de staart en het hoofd toevoegen en dan de verschillende mechanismes nogmaals testen en afstellen en dan is ons prototype klaar ;)




Geen opmerkingen:

Een reactie posten